Ruotsin kurssitehtävän tiivistelmä
Ruotsin kurssikurssitehtävän tehtävänanto: Etsi ammatillinen teksti joko ruotsiksi tai suomeksi. Jos teksti ruotsiksi, tee suomenkielinen tiivistelmä asiasta ja nosta muutamia keskeisiä kysymyksiä sisällöstä esille ja vastaa niihin. Jos teksti suomeksi, tee siitä ruotsinkielinen tiivistelmä.

Kuvakaappaus, Ruotsalaisen Suuhygienistiliiton artikkelista 23.4.2025.
Artikkelissa haastatellaan kahta Suuhygienistiä Amira Chamoun ja Marva El Noaimi:a jotka ovat kiinnostuneita kehittämään ja syventämään omia ammatillisia työskentelytapoja. Tarkoituksena jatkuva ammatillinen oppiminen ja tulevaisuuden urakehitys. Amira ja Marva ovat yhtämieltä siitä, että työn luoma kiire ja stressi eivät voi olla esteenä oman ammatillisen identiteetin kehittymiselle. Siksi he opiskelevat töidensä ohessa Göteborgin yliopiston järjestämillä kliinisen opetuksen jatkokursseilla, jotka on suunnattu erityisesti suuhygienisteille.
He kannustavat omalla esimerkillään hakemaan ajantasaista tietoa ja olemaan itse aktiivinen omassa työssään. Göteborgin yliopiston suun terveyden erikoistumiskoulutukset antavat lisävalmiuksia ja syvällisempää tietoa. Muun muassa käyttäymisinterventio tekniikoihin, parodontologiaan, aikuisten kariologiaan ja erityisryhmän potilaisiin. Kaikki kurssit ovat 15 opintopisteen laajuisia ja ne voidaan hyväksilukea osaksi maisterin tutkintoa.
Kurssien erilaiset sisällöt vastaavat hyvin Amiran ja Marvan työelämän haasteisiin. Amira Chamoun mainitsee esimerkiksi, että hammaslääketieteen syvällisempi opiskelu antoi tietoa kohdata erityisryhmän lapsia ja potilaita. Kun taas Marwa El Noaimi mainitsee, että käyttäymisinterviokurssi antoi kliinisen toimintavan jonka turvin toimia omassa työssään. Molemmat kehuvat kurssien antamaa teoriatietoa ja motivaatiota jatkaa suuhygienistin työssään myös tulevaisuudessa.
Mikä on tekstin ydinsanoma suuhygienistiliiton (ruotsalaiselle) lukijalle?
Tekstissä kehutaan suuhygienistien tekemää tärkeää työtä niin julkisella hammashoidossa kuin yksityisellä sektorilla. Valmistumisen jälkeen suuhygienistin on tärkeää kehittää jatkuvasti omia ammatillisia työskentelytapoja sekä kartuttaa ajantasaista ja tieteellistä tietoa suun terveydenhoidon kentältä. Jutussa nostetaan esille Göteborgin yliopiston jatkokurssit jotka on suunnattu suuhygienisteille.
Onko erikoistumiskoulutus tarpeellinen suuhygienistille?
Kurssien erilaiset sisällöt antavat erittäin hyviä valmiuksia kohdata esimerkiksi ADHD, Downin syndrooman ja Autismin kirjoon kuuluvia erityistä tukea tarvitsevia potilaita. Kurssit antavat erikoistumiskoulutusta juurikin suuhygienisteille jotka haluavat kehittää omaa ammatillista kliinistä osaamista. Samalla koulutus rikastuttaa ei pelkästään suuhygienistiä vaan koko työpaikkaa! Tämä on rikastuttava tekijä kun suuhygienisti jakaa uutta ja ajankohtaista tietoa työkollegoille sekä potilaille. Syventävät kurssit voidaan hyväksilukea osaksi maisterin tutkintoa.
Mitä on hyvä huomioida koulutukseen hakiessa?
Työnantajan kanssa on hyvä neuvotella etukäteen ennen koulutukseen hakeutumista. Suuhygienistin on velvollisuus informoida työnantajaansa koska opiskelu voi vaikuttaa olennaisesti työskentelyyn työpaikalla. Koska kurssit pidetään päiväsaikaan ja opiskelu vaatii paljon omaa motivaatiota. Kun opiskelua on paljon iltaisin ja viikonloppuisin.
Lähde:
Camilla Adolfsson, 23.4.2025. Ämnesfördjupning oral hälsa. Sveriges Tandhygienistförening. Organisaation nettisivu. https://www.srat.se/tandhygienistforening/tandhygienisttidningen/las-tidningen/artiklar/2025/4/amnesfordjupning-oral-halsa/
Kommentit
Lähetä kommentti