Mysteerishoppailua Päijät-Hämeessä
Kauppojen suuhygieniatuotteet syyniin👀
Toteutin "epävirallisen" empiirisen tutkimukseni tutustuen elintarvikekauppojen ja hypermarkettien tarjontaan. Lähestyin aihetta hammashoidon näkökulmasta, kuinka hyvin kaupat onnistuvat suunhygieniatuotteiden esillepanossa sekä tarjonnassa heidän omissa kaupoissaan. Mietin minkälainen kokemus minulle jäi kaupassa asioinnin jälkeen peilaten omia huomioitani. En ota kantaa muihin asioihin kuin vain tehtävänantoon.
I conducted my “informal” empirical study exploring the offerings of grocery stores and hypermarkets. I approached the topic from a dental perspective of how well stores do in the display and supply of oral hygiene products in their own stores. I wondered what kind of experience I had left in the store after shopping, mirroring my own observations. I will not comment on anything other than the assignment.
If you want to read the full text in english then use the translate service for translation.
Mysteerishop kansikuva |
Mistä ajatus lähti tähän ja tutkimuksen luonnehdinta:
Ajatus mysteerishoppailusta lähti jolloin opiskelin hammashoitajaksi Koulutuskeskus Salpauksessa 2018-2019. Koulussa meillä oli saman niminen tehtävänanto jossa piti tutustua lähimarketin suun omahoidon tuotevalikoimaan. Joten tämä on toisintoa siitä. Tosin sillä twistillä, että tämä on paljon laajempi ja syväluotaavampi kirjoitus. Koska aihe jäi minua vaivaamaan ja halusin palata tähän aiheeseen myöhemmin.
Tutustuin lähikauppojeni suuhygieniantuote valikoimaan elokuun-ja marraskuun aikana 2021. Otin kaupan suun omahoidon tuotehyllystä valokuvan ja noudatin hyvän valokuvaamisen etikettiä. Tarkoitus oli ettei ihmisiä näy valokuvassa. Laskin silmämääräisesti montako eri artikkelia hyllyssä oli sillä hetkellä esillä. Mikä on ensivaikutelma hyllystä? Kuinka kattavasti suuhygieniantuotteita on saatavilla onko liian vähän - paljon (olisiko vähempi riittänyt)? Mikä on kokonaisnäkemys kaupan tarjonnasta. Onko niukan toimeentulon omaavilla ihmisillä mahdollisuutta hankkia perustuotteita edullisesti?
Tutkimuksen tarkoitus:
Tarkoitukseni on selvittää minkälaisia suun omahoidon tuotteita lähikaupat myyvät asiakkailleen. Monipuolisuuden ja mahdollisimman laajan otannan takaamiseksi. Määrittelin, että tutustun kodistani 50 km säteellä olevien kauppojen tuotevalikoimaan. En ottanut mukaan elektroniikka- tai apteekkiliikkeitä. Jotta aihe pysyisi mahdollisimman simppelinä ja selkeänä. Perusolettamuksena olisi ,että mielestäni tavalliset ihmiset asioivat ja ostavat suuhygienia tuotteensa yleisesti elintarvikekaupasta.
Lopuksi pisteytän kaupan hyllyvalikoiman "kauppa kohtaisesti" numeroarvosanalla 1-5 (1. kehno, 2. tyydyttävä, 3. hyvä, 4. kiitettävä ja 5. erinomainen).
Tutkimukseni lopussa pohdin kauppojen tuotevalikoimaan. Onko sosioekonomisesti vähätuloisella ihmisellä kuten opiskelijalla - iäkkäällä henkilöllä mahdollisuutta hankkia tuotteita kohtuu hinnalla? Voisiko kaupan "yli suuren" tarjonnan saada suppeammaksi jossa olisi vain kaikkein parhaimmat hinta-laatusuhteeltaan olevat tuotteet? Löytyykö tuotteita joilla on pyritty vähentämään muovijätteen syntymistä. Onko vaihtoehtoisia tuotteita muoville? Onko jokin tuote mikä herättää mielenkiintoni?
Välineistö:
Kamerana toimi Huawei Honor 20 Lite, älypuhelimen integroitu takakamera 24MP.
Kaupat:
K-Citymarket, Prisma, Tokmanni, Kärkkäinen, K-Supermarket, K-Market, Sale, Lidl, S-Market.
K-Citymarket:
Sähköhammasharjat ovat sijoitettu lähelle suun omahoitotuotteita. Oral-B tuoteperheen tuotteet ovat suurelta osin edustettuina. Halvin sähköhammasharja maksaa vain 25€. |
Pääkäytävän varrella olevan pääty jossa on hyvin sijoiteltu sähköhammasharjoja. Musta metallinen hyllypääty antaa "miehekkään" esivaikutelman tuotteista. |
Colgate 100% recycled muovihammasharjoja sekä bambo vartisia hammasharjoja. Hyvä, että soft hammasharjanpää on valikoimassa. |
Kaupasta löytyy:
-hammasharjat
-hammastahnat
-suuvedet
-hammasväliharjat (muoviset ja metallivartiset)
-langat (superfloss-, vahattua -ja vahaamaton lankaa)
-hammaslankaimet (irrotettava hammaslankain ja yksinkertaisia hammaslankaimia)
-puutikut
-iäkkäille tarkoitetut proteesiharjat, proteesikiinnitysvoide ja proteesi puhdistustabletteja
-sähköhammasharjat ja vaihtoharjat
-kierrätysmuovista valmistetut tuotteet hammaslangan kuljetin, hammasharja
Tuotteiden esillepanossa oli panostettu tämä on otettu huomioon jo hyllytysvaiheessa. Ylimääräinen kuljetus/pahvijäte on heitetty pois. Jolloin tuote on hienosti ja sirosti esillä hyllyssä.
Silmän korkeudelle on sijoiteltu Sensodyne, Elmex ja Oral-B hammastahna tuotteet. Ylähyllylle taas ientulehduksen Parodontax sekä hampaidenvalkaisutahnat..
Itseäni jäi mietityttämään "ehkä" liiankin suuri valikoima tuotteita. Minulla meni vähän pääpyörälle miten paljon erilaisia hammastahnoja on tarjolla. Mutta toivon mukaan ihmiset löytyvät sen mitä ovat tulleet etsimään.
Prisma:
Suunhygieniatuotteita on runsaasti esillä. Hyllyrivi on sijoiteltu hyvin kassojen viereen. Tarjonta ei ole yhtä kattava kuin kilpailijalla. |
Pääsisäänkäynnin varrelle on sijoitettu erillinen sähköhammasharja tuotehylly. |
Oral-B:n tuoteperheen esittely suuhygieniapöytä. |
Prisman suun omahoidon valikoima on monipuolinen ja "perus"kattava. Sähköhammasharjat sijaitsevat elektroniikkaosaston yhteydessä. Suun omahoidon tuotteet sijaitsevat kassapäädyn tuntumassa lähellä muita hygieniatuotteita.
Sähköhammasharjoista aikuisten edullisin malli maksaa 22€ ja lasten 17€. Prisma on panostanut sähköhammasharjojen valikoimaan jossa on kolme eri merkkiä; Jordan, Philips ja Oral-B.
Sähköhammasharjoista on valittava perinteinen paineentunnistus-, ääniaalto- ja asentoälykäs sähköhammasharja. Aikuisten halvin sähköhammasharja on 30€ ja kallein taas 280€.
Suun omahoitotuotteiden esillepano on kattava ja tuotteet on hyvin sijoiteltu. Hammastahnoissa karkeasti edullisimmat "niin sanotut perustahnat" ovat alahyllyllä (Xtra, Rainbow, Oxygenol, Colgate, Pepsodent ja Jordan). Kalleimmat on sijoiteltu ylähyllylle (Parodontax, Oral-B, Sensodyne). Hellävaraisille ja vihloville hampaiden tahnat on sijoiteltu keskihyllyille. Erikoisin hammastahna joka osui silmään on Splat Special Coffee out (hammaskiillettä valkaiseva tahna). Coffee out on suunniteltu erityisesti kahvin ja teen nautiskelijoille.
Kaupasta löytyy;
-hammastahnat
-hammasväliharjat
-hammasväli puutikut
hammaslangat (vahattu ja vahaamaton)
-hammaslankaimet sekä hammaslangan kuljetin Jordan Easy Flosser
-suuvedet
-proteesien hoitoon liittyvät tuotteet
-hammasharjan suojakotelo
-sähköhammasharjat ja vaihtoharjat
Kokonaisarvosana 5.
Tokmanni:
Hyllypäätyyn on sijoitettu sähköhammasharjat. |
-hammasharjat
hammaslangat
hammasväliharjat
-suuvedet
-proteesi puhdistustabletit (corega),
-sähköhammasharjat sekä vaihtoharjat
-hammastikut
-huulirasvat
Kärkkäinen:
Perinteiset hammaharjat ja muut suuhygieniatuotteet. |
Hammastahnat ja suuvedet. |
Sähköhammasharja rivistö. Oral-B kilpailija Jordan on saanut oman esittelypöytänsä hyvin esille. |
Oral-B halvin lasten sähköhammasharja maksaa 20€. Nuorille ja aikuisille on tarjolla monta eri hintaluokan tuotetta. Edullisin Oral-B tuote on Vitality 20€, Sensitive 60€, Pro 3500 Crossaction 60€, Smart 4000N 120€ ja Genius X 140€-170€. Miehille on tarjolla miehinen musta Oral-B Genius X ja naisille taas ruusukullan värinen Genius X.
-hammaslangat
-hammaslankaimet ja vaihdettava hammaslankaimen viejä (Jordan easy clean flosser)
-hammasväliharjat
-erikoishammaslanka super floss
-Georganics aktiivihiili hammaslanka
-hammastahnat
-suuvedet
sähköhammasharjat ja vaihtoharjakset
K-Supermarket:
Hammasharjat, hammastahnat ja suuvedet löytyvät mukavasti samalta hyllypaikalta. |
Osa suuhoito tuotteista löytyvät läheltä kassapäätyä. |
Tästä kertoo se, että asiakkaan voivat toivoa itselleen mieluisia tuotteita lähikauppaansa. Kertoen siitä henkilökunnalle tai antaen palautetta kauppiaalle.
Hammastahnat on aseteltu hyllyyn siten, että ne ovat vaakatasossa. Tuote vie hyllytasolla näin vähemmän tilaa kuin se olisi pystysuorassa hyllyllä. Tuotteiden pahvikuljetuslaatikot on poistettu tämä luo raikkaan ja hyvän fiiliksen hyllyväliin. Yksittäiset tuotepakkaukset on selkeästi esillä ja hyvin näkyvillä.
Jordan ja Colgate kierrätysmuovista valmistetut 100% recycled hammasharjat ovat pahvipakkauksissa. Herää kysymys milloin Pepsodent tuo omat tuotepakkaukset jotka on valmistettu muustakin kuin muovista? Pahvi on ekologisesti kestävämpi ratkaisu kuin muovi.
-hammastahnat
-lasten hammastahnat (Oxygenol muumi-teemaiset tahnat)
-hammasväliharjat
-hammaslanka, hammaslankain
-huulirasvat/huulivoiteet
-sähköhammasharjan vaihtoharja
-hammastikku
-suuvedet
Kokonaisarvosana 3.
K-Market:
Suun omahoidon tuotevalikoima on hyvin rajallinen. Tuotevalikoiman voi laskea melkein yhden käden sormilla.. |
On aika ikävä huomata, että Fricz makukortit on sijoiteltu aivan viereen syyhygienia tuotteita. Asiakas voi itse päättää mihin makuliuskoja käyttää. Tosin Yle Uutiset kertoi, että
-3 eri hammasharjaa
-suuvesi
-hammasväliharja
-sähköhammasharjan vaihtoharja
-proteesi kiinnitysvoide
-5 eri hammastahnaa
Kokonaisarvosanaksi annan 1,5.
Sale:
Suunhoito tuotevalikoima on perus hyvä. |
Kaupasta löytyy:
-hammasharjat
-sähköhammasharjan vaihtoharjat
-hammastahnat
-hammasväliharja
-hammaslankain
Lidl:
Hieno esillepano! Valo lyö ylellisen vaikutelman suuhygieniatuotteista. |
Vaikka ensivaikutelma on hieno niin tarkemmalla tarkastelulla löysin muutaman huomion.
Ei ole myynnissä yhtään sähköhammasharjaa mutta Dentalux sähköhammasharjan vaihtopäät löytyy.
-hammastahna
-hammasharja
-hammasväliharja
-hammaslanka
-Dentalux sähköhammasharjan vaihtoharja
-suuvesi
Hyvä valikoima! |
Kaupan hyllyvalikoima on oikein hyvä ja hylly oli siisti! Hammastahna valikoima on aika iso suurinpiirtein 75% suuhygienian hyllytilasta. Valikoimaa riittää hammastahnoissa mm. Sensodyne, Zendium, Oral-B, Colgate, Elmex, Pepsodent, Oxygenol, Jordan, Rainbow, Xtra, Splat, Humble, Denivit. On hauska huomata, että Colgate hammastahnoja saa myös pieniä matkapakkaus tuubi kokoja. Parodontax hammastahnaa oli saatavilla vain yhtä tuotetta.
-hammastahnat
-hammasharjat myös lasten malleja oli paljon saatavilla
-hammasväliharjat
-hammaslangat
-hammastikku
-sähköhammasharjan vaihtoharja
-proteesikiinnitysvoide, proteesi harja, hammasproteesien puhdistustabletti
-hammasharjan suojakotelo
Kauppojen suuhygienia tuotevalikoiman läpikäyminen oli antoisa ja hauska seikkailu. Vaikka tämä on vain tämmöinen keittiöpsykologiaan rinnastettava tieteellinen tutkimus. Tätä oli hauskaa kirjoittaa vaikka tälläkin ajalla olisin voinut pelastaa maailman! Mutta minkäs teet..
Tutkimukseni lähtökohtina oli kiinnittää huomiota kauppojen suuhygieniatuotteiden esillepanoon, tuotevalikoiman laajuuteen ja tietenkin hintaan. Pohdittavaksi jäi onko pienituloisilla ihmisillä varaa ostaa suuhygienian tuotteita?
Mielestäni tämä on aika perushinta edullisimmasta tuotteesta. Hinta voi olla pieni tuloiselle ihmiselle, työttömälle tai opiskelijalle yksinkertaisuudessaan liian paljon! Yleisesti halvimmista sähköhammasharja malleista puuttuvat paineentunnistus merkkivalo. Mikä on hyvin tärkeä kriteeri sähköhammasharjaa ostettaessa. Toinen ongelma on se ettei sähköhammasharjaa käytetä päivittäisessä suun omahoidossa. Tämä näkyy erityisesti ikäihmisten keskuudessa aika räikeästi. Erityisesti kotihoidossa, muistisairaiden palvelutaloissa ja tehostetun palveluasumisen yksiköissä ongelma on aika yleinen ja valitettava. Tiedän tämän varsin hyvin koska olen työskennellyt kaikissa edellä mainituissa paikoissa työurani aikana. Asiakkaalla ei ole varaa ostaa hyviä suuhygieniatuotteita koska rahaa ei vain ole...
Loppu tulemana tulee olemaan selvä. Mielestäni kaikilla ihmisillä on oikein parempaan suun terveydenhoitoon tulotasoon tai säätyyn katsomatta.
Lähteet:
Wikipedia, tutkimus, https://fi.wikipedia.org/wiki/Tutkimus
Mainostoimisto Luma Oy, Tapio Lehtinen, 10.07.2019, Kuvaamisen säännöt - missä saa kuvata ja ketä?, https://mainostoimistoluma.fi/blogi/missa-saa-kuvata-ja-keta/
Google kuvahaulla hain kansikuvan valokuvat eri kauppojen julkisivuista.
SST info, Hämeenmaa, Uudistus toi haaveissa olleen ruokatorin S-Market Hennalaan, https://www.sttinfo.fi/tiedote/uudistus-toi-haaveissa-olleen-ruokatorin-s-market-hennalaan?publisherId=68574224&releaseId=69889511
Yle uutiset, Pilvi Pitkäranta, 30.06.2020, Maustamiseen käytettävien makukorttien kysyntä kasvoi, kun mentolisavukkeet kiellettiin - R-kioskien myynti kasvanut koko vuoden, https://yle.fi/uutiset/3-11425402
Jyväskylän Yliopisto, hammastahnat taulukko, https://www.jyu.fi/viesti/verkkotuotanto/tutkiva/jutut/hammastahnat_taulukko.htm
Kuluttajaliitto, "Muoviongelma on globaali ongelma.." https://www.kuluttajaliitto.fi/hankkeet/kuluttajan-oikeuksien-paiva-2021/
Terve suu, Helena Heikka, Anne Hiiri, Sisko Honkala, Helinä Keskinen, Kaarina Sirviö (toim.), 2., uudistettu painos 2015, kustannus Oy Duodecim.
Kommentit
Lähetä kommentti