Inttipyörän kunnostus projekti / Refurbishing an old army bicycle
Polkupyöräilystä on muodostunut viime vuosina itselleni yksi mieluisimmista harrastuksista. Se on vähän kuin vapauden tae koulun tai töiden jälkeen. Pyöräily on siitä leppoisa harrastus. Ettei se ole riippuvainen vuodenajasta, säästä tai kellonajasta. Tämä antaa vapauden harrastaa pyöräilyä milloin vain ja missä vain.
Omistankin maasto -ja maatieajoon suunnitellut ajopelit. Oma pyöräily on tänä vuonna enemmän suuntautunut maastoon kun taas kaksi viimeisintä vuotta pyöräilin enemmän maantiepyöräilyä. Jotenkin... maantiepyöräilyyn kyllästyi tai kaipas vain jotain extremea tekemistä.
Muistaakseni tänä vuonna en osallistunut yhteenkään viralliseen pyöräilytapahtumaan töiden ja opiskelu kiireiden vuoksi. Enimmäkseen kaveriporukassa ollaan pyöräilty erilaisissa maastoissa enimmäkseen Uudellamaalla. Parhaiten on jäänyt mieleen keväinen 110 kilometrin pituinen Reitti 2000. Jonka kaveri halusi ikuistaa nettiin. Löytyy Tapio-T youtube kanavalta.
Ensi vuonna pitäisikin osallistua mahdollisimman moneen järjestettyyn tapahtumaan mm. Pirkan Pyöräilyyn ja Helsinki Velotour:iin (jos vain kerkiää). Juoksutapahtumat ovat alkaneet kiinnostaa ihan vaan mielenkiinnosta. Samalla vois törmätä urheilusta kiinnostuneisiin ihmisiin.
Yksi suurimmista mielenkiinnon kohteistani ovat polkupyörien kunnostukset. Tässä saa liata sormensa ja korjata pikku asioita. Läheskään kaikkea en osaa tehdä mutta peruskorjaukset tulee ite tehtyä. Mielenkiinto polkupyöriin alkoi ala-asteen TET-jakson eli Työelämään tutustumisjakson myötä. Jolloin ihan vahingossa pääsin synnyinpaikkakuntani Rantasalmen paikalliseen urheiluliikkeeseen TET-jaksolle. Nuorena poikana sain rasvata polkupyörien ketjuja ja tehdä ihan perusasioita. Tämä saattoi olla ensi sykäys pyöräilyn maailmaan.
I'm always interested in cycling. Cycling has become one of the most favorite hobbies. You can take a bike on your own, in a group, in the terrain or on the highway. Weather conditions are not an obstacle to daily cycling. One of the biggest points of interest is the refurbishment of wheels. I was thinking of publishing a bicycle renovation issue this time. I renovated an old Finnish army bicycle. Nice reading moments for everyone.
Polkupyörän kunnostus projekti.
Pyöräksi valikoitui käytetty Suomen Armeijan Tunturi jääkäri niin sanottu Inttipyörä.
Pyörä on yksivaihteinen, erittäin helppo huollettava ja luotettava kulkupeli. Tunturi 1940-luku voi tutustua Tunturin historiaan.
Lähtötilanne: Runko 26-tuumainen. Alkuperäiset vanteet ja NOKIAN (1898) ulkorenkaat 54-564. Alkuperäinen maalipinta on edellisen käyttäjän harmaalla spray-maalilla kauttaalta töhrimä (en tiedä miksi?). Etupyörässä vanha dynamo josta puuttui johdot sekä etuvalosta puuttui polttimo. Takaheijastin osittain rikki. Etu ja takarenkaiden vanteet suorat ja ulkorenkaat ehjät. Päällisin puolin kaikki osat tallella. Hinta vain 70€ lähikirpputorilta, mikä löytö!!
Purku: Työ alkaa lokasuojien, ketjusuojan ja vanteiden irrottamisella. Poista lika ja ruoste teräsharjalla muttereiden liitoskohdasta. Mutterit kanstsii aina rasvata ruosteenpoistoaineella ennen niiden irrottamista. Näin mutterit säilyisivät (toivon mukaan) ehjinä. Vanhan maalipinnan hionta hiomapaperilla sekä ruosteen irrottaminen ketjuista.
Maalaus ja kokoonpano: Ny ku maalipinta on hiottu, alkaa uuden ja kiiltävän maalipinnan maalaus. Käytän metallinhohtoista vihreän ja mustan maalin sekoitusta johon lisään hyvin vähän tärpättiä. Maalaan maalipinnan siveltimellä. Annan jokaisen maalikerroksen kuivua hyvin ennen uuden maalaamista. Maalikerroksia tuli neljä-viisi. Viimeisenä oli ketjusuojan spray maalaus ja rengaspaineiden tarkistus.
Valmis ja uusi ilme. Kunnostus osottautui aika helpoksi ja mukavaksi ajanvietteeksi. Miestyötunteja meni noin 9-12 tuntia. Pyrin pitämään pyörän ulkoisen habituksen hyvin simppelinä ja retromaisena. Satulan pidin alkuperäisenä. Rikkinäisiä osia kuten dynamoa,etuvaloa ja takaheijastinta en enää asentanut. Kaiken kaikkiaan pyörän kunnostus projekti oli mukava ja rahan kulutuksen pyrin pitämään minimissa. Ehjien renkaiden ja suorien vanteiden vuoksi rahaa säästyi. Projekti pyörä menee kaverille:)
Omistankin maasto -ja maatieajoon suunnitellut ajopelit. Oma pyöräily on tänä vuonna enemmän suuntautunut maastoon kun taas kaksi viimeisintä vuotta pyöräilin enemmän maantiepyöräilyä. Jotenkin... maantiepyöräilyyn kyllästyi tai kaipas vain jotain extremea tekemistä.
Muistaakseni tänä vuonna en osallistunut yhteenkään viralliseen pyöräilytapahtumaan töiden ja opiskelu kiireiden vuoksi. Enimmäkseen kaveriporukassa ollaan pyöräilty erilaisissa maastoissa enimmäkseen Uudellamaalla. Parhaiten on jäänyt mieleen keväinen 110 kilometrin pituinen Reitti 2000. Jonka kaveri halusi ikuistaa nettiin. Löytyy Tapio-T youtube kanavalta.
Ensi vuonna pitäisikin osallistua mahdollisimman moneen järjestettyyn tapahtumaan mm. Pirkan Pyöräilyyn ja Helsinki Velotour:iin (jos vain kerkiää). Juoksutapahtumat ovat alkaneet kiinnostaa ihan vaan mielenkiinnosta. Samalla vois törmätä urheilusta kiinnostuneisiin ihmisiin.
Yksi suurimmista mielenkiinnon kohteistani ovat polkupyörien kunnostukset. Tässä saa liata sormensa ja korjata pikku asioita. Läheskään kaikkea en osaa tehdä mutta peruskorjaukset tulee ite tehtyä. Mielenkiinto polkupyöriin alkoi ala-asteen TET-jakson eli Työelämään tutustumisjakson myötä. Jolloin ihan vahingossa pääsin synnyinpaikkakuntani Rantasalmen paikalliseen urheiluliikkeeseen TET-jaksolle. Nuorena poikana sain rasvata polkupyörien ketjuja ja tehdä ihan perusasioita. Tämä saattoi olla ensi sykäys pyöräilyn maailmaan.
I'm always interested in cycling. Cycling has become one of the most favorite hobbies. You can take a bike on your own, in a group, in the terrain or on the highway. Weather conditions are not an obstacle to daily cycling. One of the biggest points of interest is the refurbishment of wheels. I was thinking of publishing a bicycle renovation issue this time. I renovated an old Finnish army bicycle. Nice reading moments for everyone.
Polkupyörän kunnostus projekti.
Pyöräksi valikoitui käytetty Suomen Armeijan Tunturi jääkäri niin sanottu Inttipyörä.
Pyörä on yksivaihteinen, erittäin helppo huollettava ja luotettava kulkupeli. Tunturi 1940-luku voi tutustua Tunturin historiaan.
Lähtötilanne: Runko 26-tuumainen. Alkuperäiset vanteet ja NOKIAN (1898) ulkorenkaat 54-564. Alkuperäinen maalipinta on edellisen käyttäjän harmaalla spray-maalilla kauttaalta töhrimä (en tiedä miksi?). Etupyörässä vanha dynamo josta puuttui johdot sekä etuvalosta puuttui polttimo. Takaheijastin osittain rikki. Etu ja takarenkaiden vanteet suorat ja ulkorenkaat ehjät. Päällisin puolin kaikki osat tallella. Hinta vain 70€ lähikirpputorilta, mikä löytö!!
Purku: Työ alkaa lokasuojien, ketjusuojan ja vanteiden irrottamisella. Poista lika ja ruoste teräsharjalla muttereiden liitoskohdasta. Mutterit kanstsii aina rasvata ruosteenpoistoaineella ennen niiden irrottamista. Näin mutterit säilyisivät (toivon mukaan) ehjinä. Vanhan maalipinnan hionta hiomapaperilla sekä ruosteen irrottaminen ketjuista.
Maalaus ja kokoonpano: Ny ku maalipinta on hiottu, alkaa uuden ja kiiltävän maalipinnan maalaus. Käytän metallinhohtoista vihreän ja mustan maalin sekoitusta johon lisään hyvin vähän tärpättiä. Maalaan maalipinnan siveltimellä. Annan jokaisen maalikerroksen kuivua hyvin ennen uuden maalaamista. Maalikerroksia tuli neljä-viisi. Viimeisenä oli ketjusuojan spray maalaus ja rengaspaineiden tarkistus.
Valmis ja uusi ilme. Kunnostus osottautui aika helpoksi ja mukavaksi ajanvietteeksi. Miestyötunteja meni noin 9-12 tuntia. Pyrin pitämään pyörän ulkoisen habituksen hyvin simppelinä ja retromaisena. Satulan pidin alkuperäisenä. Rikkinäisiä osia kuten dynamoa,etuvaloa ja takaheijastinta en enää asentanut. Kaiken kaikkiaan pyörän kunnostus projekti oli mukava ja rahan kulutuksen pyrin pitämään minimissa. Ehjien renkaiden ja suorien vanteiden vuoksi rahaa säästyi. Projekti pyörä menee kaverille:)
Kommentit
Lähetä kommentti