Suunhoidon tulevaisuuden risut ja ruusut
Suunhoidon tulevaisuuden risut ja ruusut pähkinänkuoressa
Suunhoidon tuotteet ovat kehittyneet hurjia harppauksia viimeisen 10-30 vuoden aikana. On positiivista nähdä kuinka perinteisestä hammasharjasta voitaisiin päästään eroon kun ihmiset haluavat panostaa omiin hampaisiin - ostaessaan sähköhammasharjan. Se on kuin "laittaisi rahaa pankkiin" kun ostaa ensimmäisen sähköhammasharjan, oikeasti!!!. Tämä "sijoitus" maksaisi itsensä melko nopeasti takaisin kun hammaslääkärin vastaanotolla ei tarvitsisi rampata kokoajan... Tämä toisi säästöjä potilaalle itselleen kuin myös koko yhteiskunnalle. Näin simppelillä asialla voitaisiin säästää yhteiskunnan verovaroja aika helposti.
Risut ja ruusut |
Lapsuudessa saadut hyvä tapakasvatus ja ajankohtaisen tiedon saanti on vahva perusta paremmalle suun omahoidolle. Lapsille pitäisi lisätä suunhoidon tärkeyttä ja valistusta. Vai olisiko "keppi vai porkkana" parempi idea? Uskoisin, että porkkana olisi parempi vaihtoehto.
Hyvänä ajatuksena olisi ,että jokainen esikoululainen tai koulun aloittava saisi oman sähköhammasharjan ensimmäisessä hammastarkastuksessaan (riippumatta perheen varallisuusasteesta). Antaisiko tämä vähävaraisten perheen lapsille toivon kipinää ja motivaatiota hampaiden omahoitoon. Se on karu fakta, että vähävaraisten ja ulkomaalaistaustaisten perheiden lapsilla on tilastollisesti suurempi karies riski kuin muilla hyväosaisilla ikätovereillaan.
Näillä näkymin suunhoidon tulevaisuus näyttäisi hyvin mielenkiintoiselta. Pyrin valottamaan omia ajatuksia suunhoidon tulevaisuudesta tämän jutun myötä. Mitä uusia teknisiä hoitokeinoja on saatavilla, mitä sinun tulisi tietää suunhoidosta ja muuta olennaista pikku pikku tiedonjyvää.
Mutta mennään sitten itse asiaan. Olen pyrkinyt keräämään omia ajatuksia suunhoidon tulevaisuudesta pähkinänkuoressa valmiiksi ja helposti ymmärrettävässä muodossa.
-Amalgaamin käyttö hampaiden paikkaamiseen on jo nyt hyvin rajoitettua tai vahvasti suositellaan ettei sitä käytetä ensi sijaisena hampaan paikkaukseen oleva paikkausmuotona. Koska sen käyttö tulee loppumaan vuoteen 2030 EU:ssa. Tämän jälkeen se kielletään kokonaan Euroopan Unionin jäsenmaissa. Pääset lukemaan kirjoittamaani vanhempaa juttua amalgaamista täältä. Nykyään hampaita ei enää ensisijaisesti paikata amalgaami paikoilla vaan suositaan muovipaikkoja sekä kestäviä lasikeraamisia paikkoja.
-Digitaalinen teknologia;
-Cerec 3D-skanneri ja tulostus. Cerec-3D on uuden sukupolven hampaiden hoitoa jossa yksittäinen hammas voidaan "jyrsiä" mittatilaustyönä asiakkaalle hyvin nopeasti. Kuvausyksiköllä voidaan voidaan kuvata (skannata) 3d-kuva yksittäisestä hampaasta tai koko leuasta. Hyötyinä ovat huipputerävät 3D-kuvat, potilasystävällisyys eli kivuton, turvallinen ja nopea kuvaus muutamassa minuutissa. Digitaalinen tiedonsiirto nopeuttaa hoitohenkilökuntaa kuin myös asiakasta. Pian epämiellyttävien alginaatti jäljennöksien ottaminen voi olla viiden tai kymmenen vuoden päästä historiaa.
-3D digitaaliset kuvantamiset. Kokoleukojen PTG (panoraamatomografia) kuvantaminen ja KKTT (kartiokeilatietokonetomografia) kuvantaminen antavat tarkempaa ja luotettavampaa yleiskuvaa ja ovat asiakkaalle menetelminä turvallisia. Kuvantamista menetelmiä käytetään apuna esim. kun arvioidaan hermokanavan ja viisaudenhampaan juurten läheisyyttä. Aina ei yksittäiset pikku röntgenkuvat eivät anna yhtä tarkkaa tietoa hampaiden asennoista. Digitalisaatio luovat uusia mahdollisuuksia erilaisiin diagnostiikkaan.
-Jos tarkoituksena on säilyttää tulehtunut hammas siihen voidaan tehdä juurihoito. Juurentäyttötekniikan merkitys juurihoidon onnistumisessa on tärkeää. Yksityisissä ja julkisen palvelun vastaanotoilla voidaan juurihoito tehdä lämmin gutta percha juuritäyttönastoilla. Tämä helpottaa juurikanavan tiiviimpää täyttöä ja nopeuttaa juurihoidon prosessia.
Lämmin gutta percha antaa avaimet turvallisempaan ja miellyttävämpään juurihoidon kokemukseen.
-Laser valkaisu on yleistynyt hampaiden valkaisussa. Laserin käyttö on yleistynyt koska se on turvallisempi kuin vanhempi tapa valkaista hampaat. Ilman, että hampaan kiillettä tarvitsee vahingoittaa. Yksityiset hammaslääkäri asemat tarjoavat hampaiden laser valkaisupalveluja. Huom! Valitettavasti kaikkia hampaita ei voida valkaista mutta tästä saa tietoa omalta hammalääkäriltä :).
-Parodontiitin eli ientulehduksen ennaltaehkäisyyn on kehitetty markkinoille Periosafe-testeri. Tämä on nopea sylkitesti iensairauksien toteamiseen. Testin tarkoituksena on näyttää muutamassa minuutissa onko sinun syljessä bakteeristoa, joka aiheuttaa ientulehdusta ja hampaan kiinnityskudos katoa. Tulehdusriskin arvioinnin tekee suunhoidon henkilökunta joka toteuttaa juuri sinulle sopivan hoitosuunnitelman.
-Tavallisille kuluttajille on tarjolla ultraääniteknologiaa. Ai siis mikä ultraääniteknologia? Ei hätää! Kerron lisää uusista ultraäänihammasharjoista seuraavissa julkaisuissa. Muista kertoa tästä blogista myös kaverillesi, ystävälle, isovanhemmille tai naapurillesi. Jotta pysyt jatkossakin aallon harjalla suunhoidon asioissa!
-Kertakäyttökulttuurin pienentäminen luo paineita myös suunhoitoon. Meillä suunhoidossa kaikki instrumentit saapuvat välinehuollon kautta. Välinehuolto on moni vaiheinen prosessi jonka kautta jokainen instrumentti käy läpi monivaiheisen puhdistus prosessin. Tämä luo turvallisuuden kaikelle tekemiselle jottei bakteerit ja virukset pääse leviämään instrumenttien välityksellä.
Luonnon ja ympäristön kannalta parhainta on käyttää laadukkaita ja monikäyttöisiä instrumentteja. Kuitenkin eniten energiajätettä syntyy juuri instrumenttien pakkauskääreistä joihin steriiliä käsittelyä tarvitsevat instrumentit pakataan. Vähentämällä pakkausvoluumin syntymistä on tarkasteltava välinehuollon pakkausprosessia. Kaikkien instrumenttien ei välttämättä tarvitse olla steriilejä vaan steriloitu käy myös (huomioiden toimenpiteen).
Biohajoavat suunhoidon tuotteet ovat yksi vastaus sille, että jätteen kertymiselle pitäisi tehdä jotain. Ilma-vesipuustit ja bambuhammasharja ovat tästä mainioita esimerkkejä.
-Suunhoidon vastaanottotoiminta. Nykyinen poikkeustila (Covid-19) on antanut tiukempia suositustoimia myös suunhoitoon. (Suositukset ovat paikkakunta-ja vastaanotto kohtaisia).
Hyvät hygieniakäytännöt;
-Kädet suositellaan desinfioimaan hyvin ennen vastaanotolle tuloa.
-Asiakas voi tulla kasvomaski puettuna vastaanottotilaan jos kokee sen tarpeelliseksi.
-Asiakkaita muistutetaan pitämään riittävät turvaetäisyydet toisiin asiakkaisiin 1-2 metriä. Yskimistä ja köhimistä tulisi välttää pienessä tilassa. Video: Supertietokone mallinsi koronaviruksen leviämistä... .
-Ennen toimenpidettä, asiakasta pyydetään huuhtelemaan suuontelo suuvedellä (laimennettua vetyperoksidia).
-Hoitohenkilökuntaa on ohjeistettu tehostamaan hoitohuoneen pintojen desinfiointia. Näin voidaan edesauttaa sitä ettei virukset ja bakteerit leviä asiakkaasta toiseen pintojen välityksellä. Tässä omien käsien hyvä käsihygienia on kaiken a ja o.
-Hoitohenkilökunta on suositeltu käytettävän visiirimallista kasvosuojusta, kasvomaskien ja suojamyssyn lisäksi. Visiirimallinen kasvosuoja antaa henkilökunnalle paremman suojan suusta lentäville sylki-ja eritepisaroille hoitotyön aikana. Mitä todennäköisimmin visiirimallinen kasvosuoja tulisi pysyvästi jäämään pysyvänä varotoimenpiteenä suunhoitoon. Mielestäni tämä voisi olla hyvä asia koska kasvosuojaa on paljon miellyttävämpää käyttää kuin suojalaseja.
Hyvät hygieniakäytännöt;
-Kädet suositellaan desinfioimaan hyvin ennen vastaanotolle tuloa.
-Asiakas voi tulla kasvomaski puettuna vastaanottotilaan jos kokee sen tarpeelliseksi.
-Asiakkaita muistutetaan pitämään riittävät turvaetäisyydet toisiin asiakkaisiin 1-2 metriä. Yskimistä ja köhimistä tulisi välttää pienessä tilassa. Video: Supertietokone mallinsi koronaviruksen leviämistä... .
-Ennen toimenpidettä, asiakasta pyydetään huuhtelemaan suuontelo suuvedellä (laimennettua vetyperoksidia).
-Hoitohenkilökuntaa on ohjeistettu tehostamaan hoitohuoneen pintojen desinfiointia. Näin voidaan edesauttaa sitä ettei virukset ja bakteerit leviä asiakkaasta toiseen pintojen välityksellä. Tässä omien käsien hyvä käsihygienia on kaiken a ja o.
-Hoitohenkilökunta on suositeltu käytettävän visiirimallista kasvosuojusta, kasvomaskien ja suojamyssyn lisäksi. Visiirimallinen kasvosuoja antaa henkilökunnalle paremman suojan suusta lentäville sylki-ja eritepisaroille hoitotyön aikana. Mitä todennäköisimmin visiirimallinen kasvosuoja tulisi pysyvästi jäämään pysyvänä varotoimenpiteenä suunhoitoon. Mielestäni tämä voisi olla hyvä asia koska kasvosuojaa on paljon miellyttävämpää käyttää kuin suojalaseja.
Kuvakaappaus: Ilta-Sanomat.fi . Supertietokone mallinsi koronaviruksen leviämistä sisätiloissa - ilmankosteudella iso merkitys. |
-Olisiko hammashoidon mahdollista tulevaisuudessa siirtyä etävastaanottoon? Vaikea sanoa mutta miksipä ei?... Nykyisin yksityisillä firmoilla ja osalla julkisen sektorin palveluntuottajilla on käytössään etävastaanotto palveluita kuten etälääkäri ja etäyhteys palvelu kotihoidossa jne.
Digitalisaatio luo paljon hyvää mutta kaikkea ei valitettavasti voida siirtää etävastaanottoon. Suunhoito on yksi niistä. Yksinkertainen syy on ettei videoyhteyden välityksellä voida saada riittävää määrää dataa asiakkaan tilasta. Erityisesti iäkkäät ihmiset saattavat kokea tilanteen vieraaksi ja epämiellyttäväksi. Kun he ovat tottuneet asioimaan palvelutilanteen mieluiten kasvotusten. Jos etävastaanotto ei nappaa.. Olisiko mobiilihammashoidosta apua? Tässä palvelut tarjotaan suoraan asiakkaan luokse. Näitä mobiilivastaanotto palveluja tarjotaan mm.kouluille "Pop up" tyylillä. Tässä hammastarkastukset tehdään suoraan kouluilla. Näin vältytään oppilaiden siirtymisestä paikasta toiseen.
Entäpä se henkilökunnan puhelinvastaanottotoiminta. Voitaisiinko puhelinvastaanottotoiminta jossain määrin siirtää etätyö muotoon? Suurimmissa kaupungeissa on omat puhelinvastaanotto palvelukeskukset joihin työntekijät tulevat töihin. Mutta entä jos tämäkin muutettaisiin niin, että töitä tehtäisiin täysin kotoa käsin. Tähän tarvittaisiin toimintakulttuurin muutosta jotta työn tekeminen muuttuisi yhä joustavammaksi ja työntekijälle mieluisemmaksi. Olisiko sinusta mukavaa tehdä töitä kotoa käsin?
Näkisin suunhoidon tulevaisuudessa myös synkkiä pilviä mm.
Näkisin suunhoidon tulevaisuudessa myös synkkiä pilviä mm.
Sokerituotteiden yleistyminen ruokakaupoissa, napostelu kulttuurin hyväksyminen osana arkea jne .
Ennaltaehkäisyyn tarvittaisiin enemmän resursseja jotta eriarvoisuus hampaiden hoidossa ei alkaisi kasvaa. Tämä näkyy pienituloisten hakeutumisessa hammashoidon palveluiden pariin liian myöhään.
Ennaltaehkäisyyn tarvittaisiin enemmän resursseja jotta eriarvoisuus hampaiden hoidossa ei alkaisi kasvaa. Tämä näkyy pienituloisten hakeutumisessa hammashoidon palveluiden pariin liian myöhään.
Toivoisin yrityksien enemmän satsaavan ennaltaehkäisevään suunhoidon toimenkuvan lisäämiseen tai jalkautumista tavallisten ihmisten pariin. Kotiin vietäviä ennaltaehkäisyyn liittyviä suunhoidonpalveluja voisi lisätä. Hyvä esimerkki on mobiilihammashoito jossa palvelut tarjotaan asiakkaan luokse.
Iäkkäiden ihmisten ja muistisairaiden potilaiden hammashoidon järjestäminen tulevaisuudessa. Suomen väestö ikärakenne tulee muuttumaan seuraavien vuosikymmenien kuluessa radikaalisesti. Ihmiset ikääntyvät ja suuret ikäluokat pääset eläkkeelle. Kuka hoitaa heidän hampaansa tulevaisuudessa - minä vain kysyn.
Lähteet:
Ilta-Sanomat, videojuttu, https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006672749.html
Suomen Hammaslääkärilehti, Jukka H, Meurman, Britanniasta kuuluu kummia, 16.2.2018, https://www.hammaslaakarilehti.fi/fi/kolumnit/britanniasta-kuuluu-kummia
32hammasta.blogspot.com, Hyvästit amalgaami paikoille? http://32hammasta.blogspot.com/2018/11/hyvastit-amalgaami-paikoille.html
Duodecim oppiportti, Tommi Raikula, Suunterveyden ja hammashoidon haasteet (27.2.2018)
Kommentit
Lähetä kommentti